Műveltségi kvízjáték haladóknak!

Felismered a keleti blokk teherautóit?

Spread the love

Kedves Barátom!

Üdvözöllek a KvízKing kvízkosár műveltségi tesztje oldalán!

Mai kvízünk a keleti blokk országaiban gyártott 7,5 tonnásnál nagyobb teherautók témakörében készült.

Elöljáróban egy kis kitekintés: A II. Világháború utáni szűk öt évtized Európa keleti régiójában a gépjárműiparban is külön utat jelentett a nyugati világhoz képest. A keleti blokk országai a kifejlesztett (néha nyugatról átvett) tehergépjárműveiket évtizedekig lényegi változtatás nélkül gyártották, és ezzel egyre növekvő technológiai hátrányba kerültek a nyugati típusokkal szemben. Itt nem igazán számított az üzemanyag-fogyasztás, a környezetvédelem, az esztétika, a kényelem pedig mintha üldözendő igény lett volna.

Ez a helyzet szülte azokat a gépjárműszörnyeket, egyszersmind gépjárműcsodákat (csodabogarakat), amelyek a rendszerváltozás előtt meghatározták közútjaink látványát. Az 1990-es évektől aztán fokozatosan kikoptak az utakról, de azokon kívül, például a földeken, a mezőkön vagy az építőiparban  most is sok öreg keleti gép dolgozik.

Ilyen gép volt a Csepel Autógyárban Steyr-licenc alapján készülő teherautó. A legnépszerűbb modellje a Csepel D344 (1961–1975) volt, amely a magyarországi teherautó-gyártás 1975-ös leállítása után is évtizedekig húzta az igát.

Magyarországon a Csepel-éra után a keletnémet IFA (a rossznyelvek szerint a betűszó Ideiglenes Forgalmi Akadályt jelent) volt a középkategóriás teherautók meghatározó képviselője. Aki szerette, nem a gyorsaságáért volt oda!

A csehszlovák autóipar utánozhatatlan remeke a csőrös Tatra T148 volt, amely többek között betonkeverőként, tűzoltófecskendőként, és számos egyéb kivitelben szolgált, daruként pedig ma is fel- felbukkan útjainkon.

Másik zászlóshajó a szögletes karosszériás Liaz volt a Skoda gyárából, amely egy nagyobb méretű IFA-ra hasonlított.

A Praga V3S Magyarországon a szippantós kocsi szinonimája volt, de létezett darusként, műhelykocsiként vagy például rönkszállító kivitelben is. Bámulatosan tudott kúszni-mászni és dagonyázni, viszont a gyári végsebessége alig karcolta a 60 km/h-t.

Harminc év alatt 3,38 milliót gyártottak a szovjet ZIL teherautóból. A V8-as benzinmotor fogyasztása legendásan durva volt, ezért elkezdték később dízelmotorral ellátni.

A tatárföldön készült billenőplatós, jellemzően narancssárga Kamaz ma is gyakori látvány építkezéseken, útépítéseken. A hetvenes évek végén kifejlesztett szovjet modell a keleti blokk egyik legmodernebb teherautója volt. A gyár túlélte a rendszerváltást, és ma is készíti modernizált utódait, amelyek a Dakar-ralin is sokáig verhetetlenek voltak.

Az ukrán szörnyeteg, a Kraz 255 az elsődleges katonai felhasználás mellett civilben is dolgozott, a fővárosban például a sokáig ilyenekkel takarították a havat. 40 literes gázolaj adagjáért cserébe brutális terheket vitt el a hátán (vagy farönköket, panelházblokkokat vontatott), szinte bármilyen terepen.

A Jelcz a lengyel járműipar egyik büszkesége volt, amely kukás és tűzoltó felépítménnyel is készült, de hosszú időn keresztül a Csepel Autógyár a saját modelljeire is a Jelcz fülkéit szerelte fel.

Végül nem feledkezhetünk meg a Rába 831/832 modelljéről, az úgynevezett „Kisrábáról”, amely a legendás gyárigazgató után „Ede” néven lett közismert. Későbbi változata, a „Vasorrú Rába” (becsületes nevén: Rába S-sorozat) kelet-európai mércével szintén sikeres modell volt, a Hungarocamion flottájának jelentős részét a Rába kamionok alkották.

Ezek után teszem fel a kérdést, hogy felismered-e képről ezeket a teherautókat? Merülj el emlékeidben, és vágj bele!

Jó szórakozást!

Üdvözlettel:

Snickey, a Kvízmester

Apoollónia napi kvízmester

1.

Jelcz 316
Photo by Adrian Kot on Foter

2.

Kamaz 5511
Photo by TaylorCorp. on Foter

3.

Rába 831
Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ

4.

ZIL-130
Photo by 270862 on Foter

5.

Tatra T148
Photo by Komlósfecskés on Foter

6.

Skoda-Liaz 706
Photo by photobeppus on Foter

7.

IFA W50
Photo by TaylorCorp. on Foter

8.

 Praga V3S
Photo by sludgegulper on Foter

9.

Csepel D344
Photo by ac.Zadam on Foter

10.

Kraz 255
Photo by 270862 on Foter